Bra mat för magen

Att välja bra mat för magen kan göra att du mår bättre både i kropp och knopp. Magen är nämligen en viktig del av ditt immunförsvar och har ett stort ansvar för att du ska må bra. Magen bryter ner den mat du äter och tar upp alla de livsviktiga näringsämnen som du behöver. Men vad kan du då göra för att magen ska må bra? Hur kan du, genom att välja bra mat för magen, bidra till att hålla den sund och välfungerande?

Sund kost för hälsan och hjärtat -Paulúns
Sund kost för hälsan och hjärtat -Paulúns

Maghälsa och tarmhälsa

På senare år har mag- och tarmhälsa fått stor uppmärksamhet i media. Det har släppts mängder av böcker på temat och nya dieter har tagit form – dieter som inte handlar om att gå ner i vikt likt många andra, utan snarare om skonsam mat för tarmen. Förhoppningsvis är bra mat för magen en trend som är här för att stanna. Där finns nämligen ett starkt samband mellan en sund mage/tarm och en god hälsa – inte bara i kroppen utan även den mentala hälsan. Man kan se det som ett kretslopp; där stress och en ohälsosam livsstil kan leda till problem med magen – en dålig mage har negativ påverkan på hela kroppen, vilket i sin tur leder till att vi blir ännu mer stressade och hamnar ur balans.

Bra mat för magen - frukt, grönsaker och fiber -Paulúns
Bra mat för magen - frukt, grönsaker och fiber -Paulúns

Påverka din tarmflora genom att välja bra mat

Tarmfloran består av mängder med naturliga bakterier där varje persons tarmflora är unik. Din tarmfloras sammansättning och funktion har en viktig roll för din hälsa och även uppkomsten av sjukdomar. Eftersom maten du stoppar i dig är en av många faktorer som påverkar din tarmflora, kan bra mat för magen vara en relativt enkel, men extremt effektiv förändring som går att göra här och nu.

Paulúns tipsar!

Välj en valfri fermenterad mjölkprodukt, till exempel yoghurt. Toppa därefter med fiberrika produkter från Paulúns – förslagsvis vår Granola blåbär och citron, som är naturligt rik på fiber från havre och cikoriarot.

Gott både för dig och de miljarder små hjälpredor som bor i din mage!

Fibrer och fermenterad mat - bra mat för magen

Så vad är egentligen bra mat för magen och hur kan du bidra till att hålla magen i balans? Det finns olika sätt att göra magen lugn och fördelarna varierar mellan kostråd och person. Fiberrik mat och fermenterad mat är dock några kostalternativ som kan vara bra att ha koll på för din mages skull.

Fiberrik mat från Pauluns
Fiberrik mat från Pauluns

Mat med mycket fiber

Fiberrik mat anses vara något av det bästa för att hålla magen och matsmältningssystemet välfungerande. Dessutom kan kostfiber hjälpa till att reglera kolesterolet och hålla blodsockret på en bra nivå. Så kallade prebiotiska fiber ger näring åt flera miljarder goda bakterier i tarmfloran, som hjälper till att bryta ner fibrer som kroppen annars har svårt att bryta ner. Processen leder till många användbara biprodukter som i sin tur kan ha god effekt på tarmhälsan och din allmänna hälsa. Om du vill lära dig mer om varför just kostfiber är bra mat för magen, ska du läsa vår artikel om Fiberrik mat.

Fermenterad mat yoghurt
Fermenterad mat yoghurt

Fermenterad mat

Fermenterad mat innebär att bakterier, jäst eller mögel bryter ner kolhydrater i ett livsmedel och bildar metaboliter. Dessa påverkar dels livsmedlet genom att förändra smak och konsistens samt förlänga hållbarheten, men är också positiva för hälsan när de kommer ner i tarmen.

Anledningen till varför fermenterad mat kan vara bra mat för magen är bland annat att jäsningen gör näringsämnena i maten mer tillgängliga – många laktosintoleranta tål till exempel fermenterade mjölkprodukter något bättre eftersom bakterier som tillförts i fermenteringen kan bryta ner laktos. Dessutom tillför fermenterad mat goda bakterier till tarmfloran. En annan stark fördel är att fermenterad mat kan smaka väldigt gott! Surdeg, kimchi, kombucha och suröl är bara några av alla de trendiga fermenterade livsmedlen som poppat upp under det senaste decenniet.

Hittills finns det inga större vetenskapliga studier som specifikt visar på hälsoeffekten av fermenterad mat, men man har gjort observationer på folkgrupper som äter mycket fermenterad mat och kunnat konstatera att de lever längre. Många mindre studier visar även på att fermenterad mat kan förbättra symptomen på inflammatoriska tarmsjukdomar – till exempel minska uppblåst mage och mycket luft, eller förhindra förstoppning.

Linje- Paulúns

Tarmsjukdomen IBS och FODMAP som hjälpmedel

IBS (Irritable Bowel Syndrome) är en oerhört vanlig sjukdom i mag-tarmkanalen, men väldigt vag när det gäller både symptom och orsaker. Därför rekommenderas personer med IBS att systematiskt arbeta sig fram till de kostalternativ som på individuellt plan lindrar symptomen. I vissa fall kan FODMAP-dieten (en förkortning av Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Polyoler), hjälpa personer med IBS. Dieten innebär förenklat att man plockar bort livsmedel som bidrar till obehagskänslor eller uppspändhet, för att slutligen landa i en diet som ger en lugnare och sundare mage.

IBS – en sjukdom som kräver sunda kostvanor

IBS drabbar 15-20% av den svenska befolkningen och stress är ofta en utlösande faktor. Symptomen för sjukdomen varierar och kan uppstå i hela matsmältningssystemet. Eftersom det finns så många olika symptom och väldigt ospecifika utbrytande faktorer, är det svårt att diagnostisera en person med IBS och av samma anledning saknas det mediciner för att göra personen bättre. Därför är just kosten och andra sunda livsstilsändringar oerhört viktiga för att skapa och bevara en lugn och sund mage och tarm.

Fodmap, björnbär, blåbär, jordgubbar smarrigt upplagt -Paulúns
Fodmap, björnbär, blåbär, jordgubbar smarrigt upplagt -Paulúns

FODMAP – dieten som kan lugna en stressad mage

Vissa med IBS kan uppleva att symptomen förbättras med en FODMAP-diet. FODMAP är en förkortning av Fermenterbara Oligosakarider, Disackarider, Monosackarider och Polyoler – vilket är kolhydrater som absorberas dåligt och därmed fermenteras av bakterier i tarmen. Detta resulterar i att gaser bildas när de når tjocktarmen. För en frisk person går det bra att äta mat som innehåller dessa kolhydrater, men för personer med IBS kan det leda till obehag och stress. En FODMAP-diet innebär alltså att man systematiskt utesluter dessa svårabsorberande kolhydrater, för att därefter lägga till dem en efter en. Eftersom denna diet innebär att många näringsrika livsmedel utesluts, rekommenderas det inte till friska människor.

Bra mat för magen – 5 enkla tips:

1.
Ät mycket frukt och grönt
Minst 5 frukter eller grönsaker om dagen – gärna fler.

2.
Grova spannmålsprodukter fullproppade med fiber
Fiberrik mat gör din mage gott, börja dagen på topp med någon av Paulúns fiberrika frukostprodukter.

3.
Testa fermenterad mat
Det är gott, lätt att göra och kanske dessutom bra för din tarm.

4.
Drick mycket vatten
Vatten underlättar för tarminnehållet att förflytta sig framåt i systemet. Dricker du för lite riskerar du att lättare bli förstoppad.

5.
Ta god tid på dig att njuta av maten
– gärna tillsammans med andra! Att äta snabbt leder ofta till magont. Dessutom kan matglädje göra dig mindre stressad, vilket i sin tur leder till en lugnare och sundare mage.