Havre – en viktig ingrediens för din hälsa

Havre är ett av våra fyra sädesslag och en fantastisk råvara. Inte nog med att havre hjälper till att hålla magen i balans, den har dessutom visat sig kunna sänka kolesterolhalten i blodet och ge en jämnare blodsockerkurva. Du hittar havre som bas i många av Paulúns produkter – till exempel i vår granola, müsli och gröt. Det är verkligen en spännande ingrediens att lära känna bättre, med mängder av fina hälsofördelar som vi ska försöka bringa klarhet i här nedan.

Havre, havregryn och fullkorn

När man pressar havrekärnorna bildas havregryn och havreflingor. Hela havrekärnan finns kvar efter processen, man har bara plattat till den. Därför kan havregryn och havreflingor även gå under benämningen fullkorn. För att få kalla sig fullkorn ska nämligen alla delar av spannmålskornet finnas med; frövita, grodd och kli.

Fullkorn innehåller mer fibrer, vitaminer och mineraler än när man inte använder hela kornet. Man tror att alla de näringsämnen som finns i fullkorn, tillsammans bidrar till positiva effekter i relation till att förhindra vällevnadssjukdomar. Det finns nämligen omfattande forskning som visar att fullkorn är en av de viktigaste kostfaktorerna för att förhindra välfärdssjukdomar som typ 2-diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, samt vissa former av cancer.

Havregrynens rika innehåll av fiber

Att havregryn har så många hälsofördelar beror främst på det fiberrika innehållet i havre. Fiber är nämligen bland det bästa du kan ge din mage. Varje fibersort bidrar med fantastiska hälsoegenskaper som gör gott både för din mage och för din hälsa generellt. Du kan läsa mer om hälsofördelarna med fiber i vår artikel om Fiberrik mat. Eftersom havre innehåller en bred variation av fiber, resulterar detta i att havregrynen förmedlar många av de hälsoegenskaper som finns i fibrerna.

Granola med havre, tranbär och blåbär -Paulúns
Granola med havre, tranbär och blåbär -Paulúns

Havre för en sund bakterieflora

Havre innehåller fermenterbara fiber, även kallat prebiotika – dessa används som näring av bakterierna i tarmfloran. Det är viktigt att ha en balanserad och sund sammansättning på bakteriefloran för att må bra, inte bara i magen utan även för hälsan i övrigt. När bakterierna bryter ner prebiotikan i tarmen bildas metaboliter som är bra för oss. Bland annat bildas kortkedjiga fettsyror som blir bränsle åt tarmslemhinnan. Detta gör att tarmslemhinnan fungerar bättre i sin uppgift att släppa igenom näring och samtidigt stänga ute sådant som inte ska in i kroppen.

Sund kost för hälsan och hjärtat -Paulúns
Sund kost för hälsan och hjärtat -Paulúns

Havre för lägre kolesterolnivå och kontrollerat blodsocker

En annan typ av fibrer som finns i havre är betaglukaner. Tillsammans med vatten bildar de ett slags gel i tarmen. Gelen binder kolesterol i tarminnehållet och gör därmed att kolesterolet inte kan absorberas till blodomloppet. Istället följer det med tarminnehållet ut. Det är nämligen viktigt att ha kontroll över kolesterolnivåerna i kroppen; lagom mängd är nödvändigt för flera av kroppens funktioner, men för mycket kolesterol i blodomloppet kan däremot riskera hjärt- och kärlsjukdomar.

Fibergelen som bildas av havrefibrerna bidrar dessutom till att blodsockerkurvan efter en måltid blir jämnare. Gelen fördröjer nedbrytningen av kolhydrater till kortare sockermolekyler, som släpps ut lite i taget under längre tid. På så sätt slipper man en blodsockertopp som direkt går över till en blodsockerdipp. En blodsockerkurva som okontrollerat svänger upp och ned är nämligen en stor riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2 diabetes. Däremot är ett jämt och kontrollerat blodsocker snarare en riktig friskfaktor.

Havregryn - Paulúns
Havregryn - Paulúns

Havre för ett smidigare tarmsystem

En del av fibrerna som finns i havre binder vätska i tarmen, vilket leder till att tarminnehållets volym ökar. Detta leder i sin tur till att tarmarna lättare kan arbeta och förflytta innehållet framåt utan att något hakar upp sig på vägen. Passagen blir smidigare för tarminnehållet att ta sig fram, vilket kan leda till minskad risk för olika typer av tarmcancer.

Linje- Paulúns

Några goda tips på hur du kan få i dig havre

Havre är helt enkelt en fantastisk råvara som gör gott för din hälsa. Dessutom är det en riktigt god ingrediens, inte minst på frukostbordet, men även i maträtter. Gröt eller smoothie gjord på havregryn är en perfekt start på dagen om du vill få i dig fiber och protein. Addera frön eller nötter så får du upp energinivån något och håller dig mätt ännu längre. Prova gärna Paulúns Supergröt som innehåller både havregryn och havreflingor och dessutom fröer, nötter och torkad frukt som höjer energin. Vår granola och vår supermüsli är också goda frukosttillbehör som innehåller havre. För att få i dig havre i maträtter är bästa tipset att byta ut riset eller pastan mot mathavre istället. Det finns att köpa i butik och är enkelt att tillaga.

Är havregryn glutenfritt?

Havre i sig är glutenfritt. Ren havre utan inblandning av andra sädesslag innehåller alltså inte gluten. Men ofta odlas olika sädesslag på samma åkrar olika år och man använder samma maskiner för skörden. De olika sädesslagen bearbetas också ofta i samma kvarnar. Detta leder till att spannmål som innehåller gluten till viss del blandas in i havren. För att få havregryn helt glutenfria, behöver man alltså hantera havren helt avskild från gluteninnehållande sädesslag – hela vägen från odling till förpackning. Glutenfritt havregryn i butik, är alltså ren havre som har behandlats i en helt separat process och ska möta de krav som en glutenfri märkning kräver. Paulúns glutenfria granola är ett väldigt gott exempel, framtagen på glutenfritt havregryn.