Så ger du ditt immunförsvar bästa förutsättningarna

Att boosta immunförsvaret är något som har blivit allt viktigare för många. Att leva hälsosamt, ta hand om sig och äta bra kan ge kroppen förutsättningar att upprätthålla ett gott immunförsvar. Det är ingen garanti mot att bli smittad av olika virus, men ett gott immunförsvar kan hjälpa kroppen tillfriskna och återhämta sig snabbare.  

Kan man stärka immunförsvaret med mat?

Många frågar sig om man kan stärka immunförsvaret med mat. Inga enskilda livsmedel eller näringsämnen kan förbättra immunförsvaret eller förebygga sjukdomar, utan det är helheten som räknas. Att äta hälsosamt, varierat och lagom mycket är avgörande för att få i sig en stor variation av olika viktiga näringsämnen som kan stödja immunförsvaret. Frukt, grönsaker, fullkorn, nötter och frön är exempel på mat som är bra för oss. Att äta mycket frukt och grönsaker som innehåller viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter kan hjälpa till att stötta immunförsvaret.  

Vi som jobbar med Paulúns älskar frukter, grönsaker och örter och vi väljer gärna sådana som ger en extra vitaminkick och som är fullproppade av god smak och nyttigheter. Häng med i denna artikel för att lära dig mer om några av våra favoriter! 

Citrusfrukter är goda och nyttiga frukter

Citrusfrukter är ett samlingsnamn för många olika sötsyrliga och saftiga frukter som växer i tropiska och subtropiska klimat. Det finns många typer av citrusfrukter med olika former, färger och fantastiskt fräscha smaker och dofter. Grapefrukt, citron, lime, apelsin och blodapelsin är bara några exempel! Citrusfrukter är fantastisk mat med C-vitamin och antioxidanter, vilket gör dem till ett bra val att inkludera i din kost varje dag. C-vitamin ökar också upptaget av järn från din kost. 

När nyttiga frukter såsom citrusfrukter är i säsong är de enklare att få tag på i matbutiken och då kan man passa på att frossa lite extra. Pressa dem till juice, använd i dem i din smoothiebowl, eller njut av dem som de är. Testa gärna några olika recept med citrusfrukter för att boosta ditt intag av vitaminer och antioxidanter! 

Passionsfrukten – det sötsyrliga bäret

Passionsfrukt en av de mest fiberrika frukterna i världen!  Läs mer om varför fiberrik mat är viktigt i vår artikel om fiberrik mat. Passionsfruktens fruktkött innehåller betakaroten som ger fruktköttet sin gul-orange färg. Även ett högt innehåll av C-vitamin finns i passionsfrukt.  

Passionsfrukt räknas faktiskt som ett bär och växer på en klätterväxt som kan bli ca 10 meter hög. Passionsfrukt smakar unikt: tropiskt och sötsyrligt, lite som en syrlig apelsin med toner av kiwi, mango och ananas. Om du ännu inte provat färsk passionsfrukt så leta gärna efter dem nästa gång du handlar mat – de är ungefär lika stora som en golfboll och har lilabrunt skrynkligt skal. Ofta stämmer det att ju skrynkligare skal desto mer mogen och söt passionsfrukt. En till viktig aspekt att tänka på är dock att inte ta dem med alldeles för bräckligt skal. Det bräckliga skalet är nämligen ett tecken på att frukten börjat torka ut och fruktköttet inuti kommer inte vara lika saftigt. 

Tips på hur man kan äta passionsfrukt

  • Frukten är såklart god att äta som den är! Bara att dela den på mitten med en kniv och äta med en sked. 
  • Blanda ner kärnorna i en sallad, dessert eller dekorera med en halv passionsfrukt på din smoothie. Man äter faktiskt med ögat också! 
  • Mixa ner i din smoothie, supergott tillsammans med andra exotiska frukter såsom mango, banan och ananas. 

Den magnifika mangon

Mango ingår i familjen sumakväxter som också innefattar andra stenfrukter såsom cashew och pistasch. Mangofrukten är oval och skalet skiftar ofta i grönt, rött, orange eller gult. Inuti har mangon en stor platt kärna och härligt mjukt, saftigt fruktkött som får sin färg av antioxidanten betakaroten. Mango innehåller också bland annat vitamin C.  

Mangons smak känner de flesta igen som fräscht söt, tropisk och med en liten syrlighet, och just smaken gör mangon till en mycket älskad frukt. Det finns hundratals olika mangosorter i världen, prova gärna olika sorter då de har lite olika smak, doft och konsistens. 

Man känner igen en mogen mango genom att försiktigt klämma på den, den ska vara lite mjuk runt om. En mogen mango känns lite som en mogen kiwi, avocado eller persika. Ibland doftar också en mogen mango sött och gott vid toppen där den suttit fast på grenen. Om mangon inte är helt mogen så trivs den bra i rumstemperatur där den kan fortsätta mogna. När din mango är mogen så ät den direkt eller förvara i kylskåpet tills du är redo att äta den – eller varför inte använda den i våra goda recept? 

Rödbetan – en klassiker på matbordet

Rödbetan har odlats i Norden sedan 1600-talet och är en klassiker i det nordiska och svenska köket. De äts till exempel som nykokta primörer, ugnsrostade, i grytor eller som skivade och inlagda. Rödbetans intensivt röda färg kommer från ämnet betanin. Rödbeta innehåller till exempel folat (även kallat folsyra) och kalium. 

Även rödbetsblasten kan ätas och påminner om mangold i smak och utseende. Blasten kan användas i matlagning, till exempel fräst med vitlök samt i soppor, pesto och pajer. Några av rödbetans kusiner är gulbeta och den röd-vita polkabetan. 

Rödbeta har en fyllig, jordig och lätt söt smak. Den passar bra att kombinera med olika frukter och bär, prova till exempel vårt recept med Paulúns Granola, Apelsin, Mango & Passion där rödbetan får gott sällskap av hallon! Recept med rödbeta hittar du här. 

 

Den aromatiska ingefäran

Du känner säkert igen den knöliga och grova ingefärsroten från matbutikens grönsaksavdelning? Ingefära har blivit mer och mer populär i Sverige under de senaste åren, men i Sydostasien – därifrån ingefäran härstammar – har den använts under 5000 år för sina läkande egenskapers skull inom traditionell kinesisk och indisk medicin. Här hemma i Sverige är det vanligt att huskurer mot förkylning och illamående inkluderar ingefära.  

Ingefäran är en ört som tillhör familjen ingefärsväxter. Den har ett beige tunt skal som går mycket enkelt att skrapa bort med en tesked. Du kan också använda en liten kniv eller potatisskalare. Insidan är karakteristiskt ljusgul och väldoftande och har tydliga fibertrådar.  

Den specifika smaken som många kommit att älska kommer från ämnet gingerol. Smaken kan beskrivas som kryddig, aromatisk, skarp och nästan lite brännande. Tillsammans med kanel och kryddnejlika är ingefäran en avgörande del i pepparkakors karaktäristiska kryddsättning. Pepparkakor heter ju ”gingerbread” på engelska och man kan verkligen förstå varför! 

Förutom sin fantastiska smak så innehåller ingefära flera spårämnen som är bra för oss, bland annat kalium. 

Tips med ingefära!

  • Gör en smakrik ingefärsshot genom att blanda saften från ca 2 cm finriven rå ingefära i ca 0,5 dl äppeljuice eller morotsjuice. 
  • Ingefärste med honung kan vara skönt för halsen. Du gör enklast ditt te genom att hälla över hett vatten över små bitar av färsk, skalad ingefära. Tillsätt lite honung om du vill. 
  • Om du dricker en ingefärsshot, en kopp ingefärste eller ett glas ingefärsvatten kan det ge en varm, skön och avslappnande känsla i kropp och sinne. 

Låt gurkmeja förgylla din dag

Det vi kallar gurkmeja är roten av växten Curcuma longa. Gurkmeja är lik ingefära till utseendet men är en betydligt mindre rot och har lite mörkare skal. När man skalat gurkmejan med sked, kniv eller potatisskalare ser man den otroligt starka gul-orange färgen som kommer från antioxidanten kurkumin som liksom många andra antioxidanter har starkt färgpigment. Tack vare detta är gurkmeja bra för att mixa ner i smoothies och addera när du gör juice i en råsaftcentrifug. När man använder färsk gurkmeja är det viktigt att använda handskar och att skydda kläder, köksbänken och skärbrädan mot oönskade fläckar. Den färska gurkmejan lämpar sig väl att mixa ner i smoothies eller köra i råsaftcentrifugen.  

Torkad mald gurkmeja – som man köper i kryddhyllan – är lite enklare att hantera i köket än den färska. Gurkmeja används, till skillnad från ingefära, sällan ensam utan samsas ofta med andra smaksättningar i ett recept, t.ex. i en smoothie eller när man gör gröt. Gurkmeja innehåller viktiga näringsämnen såsom järn, kalium, magnesium, vitamin C och B6. 

Upptäck fler hälsoartiklar