Så får du i dig en proteinrik och mättande frukost

En proteinrik frukost ger dig energi och en mättnadskänsla som varar långt in på dagen. Protein brukar kallas för kroppens byggstenar och hjälper bland annat till med att bygga upp celler och att bilda enzymer och hormoner. Proteiner består av aminosyror. Det finns cirka 20 stycken aminosyror som i olika kombinationer bildar olika proteiner. Nio av proteinets tjugo aminosyror är essentiella – vilket innebär att vi måste få i oss detta regelbundet via mat eftersom kroppen inte själv kan producera dem.

Ofta kommer proteinet i frukosten från mejeriprodukter, ägg och eventuellt köttpålägg. Men det finns även andra goda sätt att få in mer protein i din frukost. Baljväxter, linser, nötter och fröer är några exempel på proteinrika ingredienser som gör frukosten ännu mer energirik och mättande. Här nedan går vi kort och gott igenom olika alternativ på hur du enkelt kan tillföra mer protein i frukosten.

Fiberrik mat från -Pauluns
Fiberrik mat från -Pauluns

Bönor, linser och baljväxter som proteinkälla

Kanske låter det tokigt med bönor, linser och baljväxter som ingredienser i frukosten? Men det behöver inte vara så! En god bönröra kan göra sig gott på frukostmackan. Och på tal om frukostmacka; Paulúns superknäcke innehåller proteinrika ingredienser som fröer, linsmjöl och kikärtor – så om du lägger bönröran på den har du riktigt bra proteinkällor för en energirik och mättande frukost. Dessutom har vi Paulúns linsflingor, som består av 25% linser, vilket blir ytterligare en god frukostingrediens och källa till mättande protein i din frukost.

Frukostskål med nötsmörbakad müsli
Frukostskål med nötsmörbakad müsli

 

Lägg till protein från nötter och fröer i frukosten

Nötter och fröer är inte bara gott, de kan dessutom bidra med en hel del protein i frukosttallriken. Faktum är att nötter och framförallt jordnötter (som egentligen är en baljväxt) är bland de proteintätaste livsmedlen som finns. I vår Soft nötsmörsmüsli hittar du nyttiga nötter och frön som mandel, solroskärnor och hasselnötter. Och precis som namnet indikerar så innehåller müslin även nötsmör, som inte bara är supergott utan även det fullproppat med nyttiga näringsämnen – däribland protein. Nötsmöret i vår Soft nötsmörsmüsli består uteslutande av nötter som har mixats till en slät konsistens. Näringsämnena är kvar och nötsmöret är därmed precis lika nyttigt som motsvarande mängd nötter. Här har du en god och proteinrik frukostingrediens, som du kan strö över yoghurten eller på gröten – för att få en mer energirik och mättande frukost. Även vår granola innehåller proteinrika nyttigheter som nötter och frön – ett annat gott alternativ till frukosten.

Det finns helt enkelt mängder av möjligheter för hur du kan få i dig mer protein frukosten. Det viktiga är att du hittar en proteinkälla som faller dig i smaken och som mättar tillräckligt för dina behov.

Vill du få mer frukostinspiration? Läs gärna vår artikel för en nyttig frukost, där hittar du andra viktiga ingredienser att ta med i frukostplaneringen